010 798 7000 info@tmdi.nl

De 4 belangrijkste voordelen van IAM

Met Identity & Access Management (IAM) worden accounts en toegangsrechten voor alle organisatietools, per gebruiker automatisch ingesteld. IAM heeft vele voordelen. We zetten 4 belangrijke voordelen onder elkaar.

IAM bestaat globaal uit twee onderdelen. IAM-authenticatie: de identiteit van de gebruiker. IAM-autorisatie: de toegangsrechten van de gebruiker. De voordelen:

1) Met een IAM-oplossing kun je in een complexe omgeving de toegang tot verschillende data, applicaties en informatiebronnen centraal en flexibel realiseren. IAM legt alle handelingen vast, dus in geval van problemen of audits is duidelijk wat er wanneer gebeurd is.

2) IAM is het consequent doorvoeren van identiteiten. Een platform met authenticatie en autorisatie biedt beheerders een consistente methode voor het beheren van toegangsrechten van de gebruikers. Dat betekent onder andere minder risico op inbreuken op de beveiliging.

3) Door wet- en regelgeving zijn bedrijven verplicht om aan te kunnen tonen dat ze grip hebben op de toegangsbeveiliging van hun IT-systemen. IAM zorgt ervoor dat gebruikers minder hoeven te onthouden omdat de inlog overal gelijk is. Het zorgt voor minder vragen aan de helpdesk, waardoor de werkdruk op de helpdesk enorm afneemt en er minder menselijke fouten worden gemaakt.

4) Als een IAM-oplossing is geïntegreerd met andere systemen in de organisatie, is dit veel voordeliger en kan het veel werk besparen. Door bijvoorbeeld een koppeling te maken met een HR-systeem, worden wijzigingen in het HR-systeem direct doorgevoerd in alle andere systemen.

Kortom, IAM verdient zichzelf terug. Een ICT-afdeling kan zich door de inzet van IAM bezig houden met strategie en andere zaken, in plaats van “dom” accounts aanmaken en bijhouden. Vragen? Mail of bel ons voor een vrijblijvende presentatie.

Dennis Dirks