+31 317 799 843 info@tmdi.nl

Een fusie is veel meer dan alleen een nieuwe naam

In het onderwijs komen fusies regelmatig voor. Nu zijn fusies niet alleen van deze tijd, maar door digitalisering komt er nu wel veel meer bij kijken dan alleen het invoeren van een nieuwe naam en logo. Een fusie heeft ook technisch gezien veel impact.

Want voor elke beslissing die er genomen wordt, moet er technisch van alles geregeld worden. Neem bijvoorbeeld emailadressen. De ene instelling gebruikt het emailadres [voornaam].[achternaam]@[instelling].nl, de andere [voorletter].[achternaam]@[instelling].nl. Welke vorm je ook kiest, het betekent dat databases opnieuw moeten worden ingericht. Dat kan veel tijd in beslag nemen.

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat je tijdelijk met meerdere accounts moet werken. Want om technische redenen heb je nog steeds het originele account nodig. Om te kunnen blijven doorwerken, maar ook om de nieuwe accounts te activeren. Daar moet je je IAM-systemen wel (tijdelijk) op inrichten, wil je problemen voorkomen. En zo zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden.

Voorbereiding

Als we ongevraagd advies mogen geven, dan zijn wat ons betreft de belangrijkste zaken de voorbereiding en de planning. Iedere instelling werkt namelijk met zijn eigen systemen en zijn eigen (technische) structuren. Om die samen te voegen, heb je een gedegen voorbereiding nodig. Want uiteindelijk moeten alle accounts en systemen wel samenkomen en vanuit één structuur kunnen werken. IAM-oplossingen hebben namelijk die structuren nodig om de juiste informatie op te kunnen halen en te verwerken.

TMD Informatisering begeleidt regelmatig fusies in het onderwijs, met name gericht op het (opnieuw) inrichten van de IAM oplossing. Maar ook verzorgen we de migratie van alle overige systemen, zoals email en Microsoft 365. De voorbereiding van het migratietraject is een van de belangrijkste zaken. Daarbij staat één vraag centraal: Wanneer moeten de nieuwe systemen live zijn? Op basis daarvan kunnen wij een functioneel ontwerp en een planning maken. Dat doen we uiteraard in overleg met klanten en adviseren hen daar waar nodig is of om gevraagd wordt.

In de komende blogs zullen we wat dieper ingaan op de impact die beslissingen kunnen hebben en hoe we dat aanpakken. Ook laten we een van onze klanten aan het woord, die uitlegt hoe de migratie tijdens een fusie in zijn werk gaat. Wil je deze blogs niet missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.