+31 317 799 843 info@tmdi.nl

iDentacle implementatie bij het Corderius College

Het Corderius College is een christelijke school voor mavo, havo en vwo, gevestigd in Amersfoort. Er leren en werken ruim 1.800 leerlingen en 180 medewerkers. Harry Dubois is Hoofd Automatisering bij het Corderius College: ‘’Bij ons staat contact tussen leerling en docent voorop. Technologie moet werken, maar is volgend en ondersteunend’’.

Slimmer en veiliger werken

Harry: ‘’We zien dat er steeds meer cloudbased gewerkt wordt, zowel door leerlingen als door docenten. Daarnaast stelt de AVG hoge eisen aan het gebruik van leerlingdossiers, wat veel werk met zich meebrengt. Het was dus een logische stap om na te gaan of we dat niet méér kunnen automatiseren en slimmer en veiliger met gegevens om kunnen gaan’’.

De keuze voor iDentacle

Het Corderius College maakt deel uit van de Meerwegen scholengroep: een groep bestaande uit 7 scholen. Elke locatie heeft haar eigen systeembeheer. De beheerders komen geregeld bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen. Harry: ‘’Bij het Farel College en het Corlaer College hadden ze al ervaring met het koppelen van Magister aan andere systemen middels iDentacle; het identity access management framework van TMDi. Zij waren erg positief over de koppeling en de samenwerking met TMDi, dat was dan ook één van de redenen om voor hen te kiezen’’.

Het Corderius College besloot om TMDi in te schakelen om mee te denken over het koppelen van de verschillende systemen. In samenwerking met TMDi is er een plan gemaakt voor de implementatie van iDentacle, welke gefaseerd is uitgevoerd. Harry: ‘’We hebben bewust gekozen voor een gefaseerde aanpak; eerst hebben we de accounts van de docenten overgezet, en daarna die van de leerlingen. We hebben de tijd genomen om iedereen goed in te lichten over de wijzigingen; TMDi heeft hierin meegedacht en ons van advies voorzien’’.

Het resultaat

Voor de koppeling had het College alleen de accounts van de docenten in de Active Directory en Office 365 ondergebracht. Het aanmaken van een gebruiker kostte toen gemiddeld 10 minuten werk. In de huidige situatie kost dit nog maar 1 minuut tijd. Daarnaast staan nu ook alle leerlingen, klassen en de clustergroepen in het systeem.

De Active Directory wordt automatisch gesynchroniseerd en via de koppeling worden nieuwe gebruikers ook aangemaakt in Office 365. Harry: ‘’Voorheen moest dit handmatig gebeuren. Als er een nieuwe gebruiker aangemaakt moest worden, kreeg ik een mailtje en moest ik diverse handmatige handelingen doen. iDentacle zorgt ervoor dat als een leerling wordt aangemaakt, deze ook in de juiste groep geplaatst wordt, inclusief bijbehorende rollen en rechten. Daarnaast zorgt iDentacle ervoor dat de juiste licenties en middelen toegewezen worden. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd en is qua beheer veel gemakkelijker’’.

Ervaringen met TMDi

De samenwerking met TMDi verloopt erg soepel. Harry: ‘’TMDi is direct benaderbaar en heeft korte lijnen. Dat werkt erg prettig en dit was ook de reden om met hun verder in zee te gaan. Als er een probleem is, dan kan ik direct via een mobiel nummer contact opnemen. Daarnaast zijn ze oplossingsgericht en komen ze altijd hun afspraken na’’.

Het vervolg: on-premises of cloud?

Naast de koppeling, denkt het Corderius College na over het in de cloud plaatsen van hun servers. Harry: ‘’In november hebben we blikseminslag gehad en de impact was dermate groot dat er een aantal kritisch componenten in het netwerk defect raakten. Het netwerk lag eruit en dan heb je geen wifi meer. En dat is met 1800 leerlingen met laptops een ramp!’’ Mede hierdoor is het College gaan nadenken of ze de servers niet beter veilig in de cloud kunnen zetten. Bovendien waren de servers aan vervanging toe. Harry: ‘’We hebben aan vijf verschillende partijen om advies en een voorstel gevraagd. TMDi was de enige partij die vòòr de deadline een concreet voorstel heeft neergelegd. Dat zegt wel wat over de snelheid en betrouwbaarheid’’.