010 798 7000 info@tmdi.nl

Geef tijdelijke medewerkers automatisch de juiste toegang

Identity Acces Management systemen helpen u om eenvoudig en veelal automatisch medewerkers en studenten toegang te geven tot het netwerk, met daarbij de bijbehorende rechten. Maar wanneer er iemand tijdelijk toegang nodig heeft, vraagt dat veel handelingen. Wat nu als we u een oplossing daarvoor kunnen bieden?

Bij veel organisaties, niet in de laatste plaats in het onderwijs, zijn mensen tijdelijk actief. Denk aan gedetacheerden of mensen die op projectbasis werken. Ook zij hebben toegang tot het netwerk en de verschillende applicaties nodig. Dat kan nog een hele klus zijn, omdat alle data die hiervoor nodig is, vaak handmatig ingevoerd moet worden; de gegevens van de medewerker, alle rechten die de medewerker krijgt, etc.

Bronsysteem

Van vaste medewerkers – en in het onderwijs ook studenten – worden gegevens vanuit een bronsysteem opgehaald en door het IAM automatisch verwerkt. Tijdelijke medewerkers worden vaak niet in dit bronsysteem opgenomen. Daarom kunnen hun gegevens niet automatisch verwerkt worden. Dat zorgt er voor dat het soms uren of zelfs dagen kan duren tot een tijdelijk medewerker toegang heeft. Als er druk achter zit, bijvoorbeeld omdat een externe IT-persoon snel toegang nodig heeft, kan dat voor de nodige frustraties en problemen zorgen. Omdat er geen proces is, komt het ook vaak voor dat dit soort tijdelijke accounts niet tijdig of helemaal niet meer uitgeschakeld of opgeschoond worden, waardoor vervuiling optreedt en zelfs security risico’s.

Tijdelijke medewerkers portaal

Dit is een van de dingen die we regelmatig van onze klanten gehoord hebben. Daarom hebben we hiervoor een oplossing ontwikkeld; een tijdelijke werknemers portaal. Hierin plaats u de gegevens en dankzij een koppeling met uw IAM systeem, worden deze gegevens automatisch verwerkt, zodat de tijdelijke medewerker toegang krijgt tot het netwerk. U hoeft daar dus niets meer voor te doen. U geeft bijvoorbeeld altijd een einddatum op tot wanneer de medewerker toegang moet hebben. De aanvragen wordt enkele dagen voor die datum op de hoogte gebracht en kan de periode verlengen. Gebeurd dat niet dan wordt de tijdelijke medewerker verwijderd en heeft geen enkele toegang meer tot de systemen.

Afhankelijk van de instellingen, kan een tijdelijke medewerker op deze manier binnen 5 minuten toegang hebben. Het mooie is, dat niet alleen uw ICT afdeling dit kan. Met het portaal kunt u het toevoegen van tijdelijke medewerkers ook bij uw HR-afdeling of afdelingshoofden beleggen.

Het tijdelijke medewerkers portaal is één van de oplossingen die we hebben ontwikkeld op het gebied van Identity Management. Wilt u meer weten over hoe deze portaal u kan helpen bij het automatiseren van de onboarding van medewerkers en studenten? Neem gerust contact op. We geven u graag meer informatie.